overzicht boeken - vorig boek - volgend boek



bekijk de pagina's

Jean-Baptiste Singelée, Grand pot-pourri sur les motifs des Huguenots, opéra de Meyerbeer (1852)
Bibliotheek Koninklijk Conservatorium

Deze vorstelijke band omhult een prinselijke opdracht: de Belgische violist-componist Jean-Baptiste Singelée (1812-1876) droeg in 1852 deze orkestfantasie op aan 'le duc de Brabant', de toenmalige kroonprins, de latere Leopold II. Vandaar het monogram van kroonprins Leopold, vandaar ook de stempel 'Hommage au roi'. Vermoedelijk heeft de kroonprins, als mecenas, Singelées compositie laten kopiëren en als 'prijsboeken' aan muziekinstellingen geschonken. Dit exemplaar zou dan het nummer 107 in die reeks zijn.

Op het moment dat Singelée dit werk componeerde was hij eerste vioolsolo van de Muntschouwburg en in die hoedanigheid zal hij wel meerdere keren hebben meegespeeld in uitvoeringen van Meyerbeers opera Les Huguenots. Naast vioolconcerto's en balletmuziek, componeerde hij vooral orkestfantasieën en potpourri's op populaire operathema's.

Impressie

Als operazangeres en liefhebster van oude partituren, kan ik het niet laten te glimlachen als ik een partituur als deze in handen krijg. De luxueuze band, rood met gouden opdruk, evoceert de sfeer van de negentiende-eeuwse operabonbonnières. Het rode pluchen interieur weerscheen in het kaars- en gaslicht, en gaf de - net als ik glimlachende - vrouwen een rode blos. Ook de muziek uit deze partituur is op en top 'negentiende eeuw', de gouden eeuw van de opera. Giacomo Meyerbeer domineerde, als Duits componist!, meer dan twintig jaar lang de Parijse operascène en werd zo steenrijk.

Een van zijn populairste opera's was Les Huguenots (1836), waarin een liefdeshistorie zich afspeelt tegen de achtergrond van de bloedige godsdienstoorlogen tussen de katholieken en de protestanten (Hugenoten) in Frankrijk. Na de wereldpremière op 29 februari 1836 in Parijs zou Meyerbeers opera de toer van de wereld doen. Al op 15 november 1837 beleefde de opera in de Muntschouwburg in Brussel zijn Belgische première. De grote populariteit van de opera laat zich ook afmeten aan de vele variaties en fantasieën op de meest geliefde thema's uit het werk. Zo probeerden collega-componisten een graantje mee te pikken van Meyerbeers enorme successen.

Hanne-Joost Peeters (musicologe en zangeres)