overzicht boeken - vorig boek - volgend boek



bekijk de pagina's

Daniel Marot, Œuvres du Sr. D. Marot, architecte de Guillaume III, roy de la Grande Bretagne: contentant plusiers pensées utilles aux Architectes, Peintres, Sculpteurs, Orfeures, Jardiniers et autres
Amsterdam, Marot, 1712
Bibliotheek Koninklijke Academie voor Schone Kunsten & Ontwerpwetenschappen

Frans bouwmeester, graveur en architect Daniel Marot (1661-1752) is van groot belang geweest voor de ontwikkeling van de Lodewijk XIV-stijl in Nederland. Als Hugenoot was hij genoodzaakt Frankrijk te ontvluchten na de opheffing van het Edict van Nantes. In 1686 vestigde hij zich in Den Haag. Hij werd aangesteld als architect van koning-stadhouder Willem III en ging met hem zelfs mee naar Londen. Tal van zijn architectonische realisaties zijn te bewonderen in verschillende Nederlandse steden. Tussen 1685 en 1715 hield hij zich vooral bezig met interieur- en tuinarchitectuur. Daarna ontwierp hij ook gebouwen. Het is omwille van deze evolutie van interieur naar exterieur dat vele van de door hem ontworpen gebouwen meer barok aanvoelen dan de meeste Franse voorbeelden, die meer ingetogen en classicistisch zijn.

Impressie

In de 17de eeuw lieten Nederlanders, of beter gezegd, inwoners van de Republiek van Groot Bretagnie, zich graag in met Franse bouwmeesters en kunstenaars. Zo had Koning-Stadhouder Willem III de Franse architect Daniel Marot in dienst. In dit naslagwerk van deze Franse kunstenaar staan tal van gravures, die gedetailleerde impressies geven van zijn eigen ontwerpen in Nederlandse steden zoals Venlo, Roermond, Den Haag, maar ook van het beroemde Paleis Het Loo. Voorzichtig bladerend door het dikke boek, waan je je drie eeuwen vroeger. En toch zijn heel wat van deze bouwwerken en tuinontwerpen ook vandaag nog te bewonderen. Den Haag zou het deftige s'Gravenhage niet zijn, zonder de huizen van Marot. In het prachtige boek is zelfs een ontwerp terug te vinden van de “Manefiecke Carosse van Sijn Majesteit van Groot Bretagnie gemaekt in de Haegh de 2O july 1689”, oftewel een eerste versie van de Gouden Koets waarin nu Koningin Beatrix zich nog altijd verplaatst tijdens de derde dinsdag van september, Prinsjesdag in Den Haag.

Daniel Marot heeft duidelijk een belangrijke voetdruk achtergelaten in de Nederlandse cultuur. De stempel van de stijl van Lodewijk XIV blijft - gelukkig maar - tot vandaag zichtbaar. De Nederlandse cultuur of identiteit (los van de discussie die onlangs door prinses Maxima werd aangeroerd of deze nu wel of niet bestaat) wordt duidelijk al eeuwen beïnvloed door verschillende culturen. Daniel Marot is daar een imposant voorbeeld van.

Sonja Spee (administratief coördinator)